Baroque on the Border de Rigoberto A. Gonzalez in Houston



Baroque on the Border de Rigoberto A. Gonzalez

Exhibición abierta del 9 de marzo al 27 de abril de 2012
Art League Houston, Galería principal

(Click here for English version on Facebook. Or scroll down.)

Art League Houston presenta Baroque on the Border, una serie de pinturas del artista méxico-americano: Rigoberto A.  Gonzalez. El dramatismo de sus cuadros al óleo representa confrontaciones violentas entre los carteles de drogas, las tropas federales mexicanas y las personas implicadas en la inmigración sin documentos. Gonzalez ofrece una artística imagen instantánea sobre lo que sucede en la frontera entre Texas y México, y, a través de la belleza de la pintura, se conecta profundamente con una rica tradición de artistas que exploran las problemáticas difíciles de sus culturas.

Gonzalez ha aprendido de los maestros del Barroco del siglo XVII, como Caravaggio y Jusepe de Ribera, y su obra refleja las tragedias mexicanas a través de un rico colorido y simbolismo provenientes de los dramas históricos y religiosos del Barroco.

Rigoberto es una voz más en esta historia, y hace referencia a una rica tradición narrativa al plasmar en sus pinturas el retrato de dos músicos que tocan corridos
-música popular de gran tradición narrativa en el norte de México- que generalmente cuentan historias de sufrimiento, opresión y violencia. Rigoberto opina que sus pinturas son corridos visuales contemporáneos; no tienen rima ni verso, pero cuentan algo a través de la pintura y el movimiento.

Calendario de actividades
Recepción inaugural de "Baroque on the Border" con RigobertoA.Gonzalez
Conferencia del artista a las 6:30 p.m.
Viernes 9 de marzo de 6:00 a 9:00 p.m. en Art League Houston, 1953 Montrose Blvd, Houston, Texas 77006

"Comprendiendo la violencia de la frontera entre Estados Unidos y México: Contexto histórico y social de las realidades contemporáneas"- Panel de discusión y exhibición satelital.
Sábado 10 de marzo de 1:30 a 3:00 p.m. en Talento Bilingüe de Houston,
333 S. Jensen Dr. Houston, Texas 77003 
http://www.talentobilingue.org/

Moderador:

      John Pluecker: escritor, intérprete, traductor y educador. Su obra surge de la poética experimental, estéticas radicales y una producción cultural entre fronteras. Ha publicado en periódicos y revistas de los Estados Unidos y México, como Rio Grande Review, Versal, Asymtote, Picnic, Third Text, Animal Shelter, Literal y HTMLGiant.  http://johnpluecker.blogspot.com/

Panelistas:

      Rigoberto A. Gonzalez: artista méxico-americano http://rigobertogonzalezalonso.com/
      Dr. Ricardo Ainslie: Profesor del Departamento de Psicología Educativa de la Universidad de Texas. Su próximo libro: "The Savior of Juarez: Mexico at the Time of the Great Drug War", será publicado en la primavera de 2013.
      Dr. George Díaz: profesor visitante durante el 2012 en el Centro de Estudios México-Americanos (CMAS, por sus siglas en inglés) de la Universidad de Houston, y profesor auxiliar visitante en el Departamento de Historia de la Universidad de Houston. http://www.class.uh.edu/cmas/about_us_visiting_scholar.asp

Las pinturas de Rigoberto A. Gonzalez servirán como punto de partida para que el panel de discusión examine la historia y contexto social de la violencia en México, particularmente en la frontera norte. En los últimos cinco años del mandato de Felipe Calderón, más de 50,000 personas han sido asesinadas en lo que se ha denominado como: "La guerra contra las drogas". Los panelistas explorarán las raíces históricas y sociales de la violencia. ¿Por qué ha crecido exponencialmente esta violencia sin precedentes? ¿Quiénes la perpetran y quiénes son las víctimas? También se discutirá el papel que juega Estados Unidos en el conflicto. Este es un evento bilingüe. Se proveerá interpretación simultánea del evento para personas que no son bilingües.

MUESTRA de la pintura barroca de Rigoberto A. Gonzalez
Domingo 11 de marzo de 1:30 a 3:30 p.m., ESTUDIO 3 de la Art League Houston,
1953 Montrose Blvd, Houston, Texas 77006
http://www.artleaguehouston.org/
$10 socios / $15 no socios

Estaremos tras bambalinas con el maestro méxico-americano Rigoberto González en una demostración de dos horas, y veremos cómo crea el impactante estilo barroco de sus pinturas. Su obra forma parte de la exhibición Baroque on the Border en Art League Houston, del 9 de marzo al 27 de abril de 2012.

 "Representando la violencia en la frontera entre Estados Unidos y México: los artistas lidian con problemáticas contemporáneas a través del arte" - Panel de discusión
Lunes 12 de marzo, a las 6 p.m. en Art League Houston, 1953 Montrose Blvd, Houston, Texas 77006

Panelistas:

      Rigoberto A. Gonzalez: artista méxico-americano http://rigobertogonzalezalonso.com/
      Melisa Ramos Palermo: estudiante de doctorado en la Universidad de Rice Experta en el Barroco italiano, español y mexicano; escribe sobre arte religioso católico en imágenes marianas y de varios santos.
      Delilah Montoya: artista en Houston y profesora de la Universidad de Houston. Experta en arte méxico-americano http://www.delilahmontoya.com/

La discusión comenzará con una conferencia de 30 minutos de Rigoberto A. Gonzalez, después se abrirá el panel para discutir sobre cómo y por qué los artistas han lidiado, tanto en el pasado como en el presente, con las problemáticas que surgen de la violencia y la crisis en la cultura a través de la belleza del arte. En la conferencia se identificarán las referencias artísticas del periodo barroco italiano, español y mexicano dentro de la obra pictórica de Rigoberto Gonzalez, también se cuestionará el papel de los artistas méxico-americanos en una sociedad que pasa por un momento de crisis o guerra. ¿Cómo la situación actual en la frontera del norte de México ha cambiado el punto de vista de los artistas texanos y méxico-americanos sobre el país vecino?  ¿Cómo la incesante violencia ha cambiado su relación con la frontera?

Rigoberto A. Gonzalez

Nació en 1973 en Reynosa, Tamaulipas, México, y vive en el sureste de Texas, cerca del Río Bravo, en la ciudad de Harlingen. En 1999, se graduó como Licenciado en Arte de la Universidad de Texas Pan American, y en el 2004 obtuvo la Maestría en Arte en la Academia de Arte de Nueva York. El trabajo de Gonzalez se ha exhibido en: el Centro para las Artes Visuales Stanlee and Gerald Rubin, El Paso, TX (2011), la Bienal de Texas, Austin, TX (2011), Museo de Arte de Las Cruces, Las Cruces, NM (2010), Museo y Centro de Arte Roswell, Roswell, NM (2009), Museo Harlingen Heritage, Harlingen, TX (2008), Art House, McAllen, TX (2006), Casa de la Cultura, Reynosa Tamaulipas, Mexico (2006) y la Galería de Arte Richardson, Universidad de Texas en Brownsville, TX (2005). Rigoberto A. Gonzalez ha sido un artista residente en: el Programa de Residencias para Artistas de Roswell, Roswell, New Mexico (2008/09) y Rancho del Cielo, Universidad de Texas en Brownsville y Texas Southmost College (2004), también ha recibido becas de la Asociación Nacional para el Arte y Cultura Latinos (2009/10). Lo representa la Art House en McAllen, TX.

Horario de la Art League Houston Gallery:
De lunes a viernes de 9:00 a.m. a 5:00 p.m., y sábados de 11:00 a.m. a 5:00 p.m. Cerrado los domingos. Las exhibiciones de la galería son siempre GRATUITAS.

Ubicación:
1953 Montrose Blvd. entre West Gray y Westheimer, junto a Texas Art Supply.

Baroque on the Border by Rigoberto A. Gonzalez

Exhibition on view March 9 – April 27, 2012
Art League Houston, Main Gallery

Art League Houston presents Baroque on the Border, a series of paintings by Mexican-American artist Rigoberto A. Gonzalez.   The dramatic oil paintings depict the violent confrontations between drug cartels, Mexican federal troops and people involved in undocumented immigration.  Gonzalez offers an artistic snapshot of what is happening across the Texas-Mexico border, and taps into a rich historical tradition of artists exploring difficult issues within their culture through the beauty of painting.

Gonzalez has learned from the 17th century Baroque masters such as Caravaggio and Jusepe de Ribera.  His work depicts the Mexican tragedies with similar rich colors and symbolism of the Baroque historical and religious dramas.

Rigoberto brings an additional voice to this story with a reference to the rich tradition of storytelling by placing the portraits of two musicians into his paintings. The musicians are playing songs known as a corridos, which are a narrative tradition in northern Mexico and usually express unpleasant stories about oppression and violence. Rigoberto sees his paintings as contemporary visual corridos, which are not made up of rhyme and verse, but instead of paint and movement.

Schedule of Events
Opening Reception for "Baroque on the Border" by Rigoberto A. Gonzalez
Artist talk at 6:30 PM
Friday, March 9,  6 - 9 PM  at Art League Houston, 1953 Montrose Blvd, Houston, Texas 77006

"Understanding the Violence along the U.S. Mexico Border: The Historical and Societal Context of Contemporary Realities" Panel Discussion & Satellite Exhibition.
Saturday, March 10, 1:30 - 3:00 PM at Talento Bilingüe de Houston, 333 S. Jensen Dr. Houston, Texas 77003  http://www.talentobilingue.org/

Moderator:

      John Pluecker, Writer, interpreter, translator and educator. His work is informed by experimental poetics, radical aesthetics and cross-border cultural production and has been featured in journals and magazines in the U.S. and Mexico, including the Rio Grande Review, Versal, Asymptote, Picnic, Third Text, Animal Shelter, Literal and HTMLGiant. http://johnpluecker.blogspot.com/

Panelists:

      Rigoberto A. Gonzalez, Mexican-American Artist http://rigobertogonzalezalonso.com/
      Ricardo Ainslie, PhD, Professor in the Department of Educational Psychology at the University of Texas. "His forthcoming book, 'The Savior of Juarez: Mexico at the Time of the Great Drug War" will be out in the Spring of 2013.
      George Díaz, PhD, 2012 Visiting Scholar at the Center for Mexican American Studies (CMAS), University of Houston, and Visiting Assistant Professor in the Department of History, University of Houston. http://www.class.uh.edu/cmas/about_us_visiting_scholar.asp

Using the paintings of Rigoberto A. Gonzalez as a jumping off point, this panel will examine the history and the societal context of the violence in Mexico, particularly along the country's Northern border. Over the past five years of Calderón's administration, more than 50,000 people have been killed in what has been called a "Drug War." This panel will explore the historical and societal roots of the violence. Why has there been such an exponential growth of this unparalleled violence? Who are the perpetrators and who are the victims? We'll also discuss the role of the United States in the conflict. This will be a bilingual event.

BAROQUE PAINTING DEMONSTRATION by Rigoberto A. Gonzalez
Sunday, March 11, 1:30 - 3:30 PM, STUDIO 3 at Art League Houston, 1953 Montrose Blvd, Houston, Texas 77006 http://www.artleaguehouston.org/
$10 members / $15 non-members

Go behind the scenes with Mexican-American master painter Rigoberto Gonzalez and find out how he creates his powerful baroque styles paintings in a two hour demonstration by the artist. His work are featured in an exhibition Baroque on the Border on view at Art League Houston, March 9 - April 27, 2012.

"Representing Violence along the U.S. Mexico Border: Artists Grapple with Contemporary Issues through Art" Panel Discussion              
Monday, March 12, 6 PM at Art League Houston, 1953 Montrose Blvd, Houston, Texas 77006

Panelists:

      Rigoberto A. Gonzalez, Mexican-American Artist http://rigobertogonzalezalonso.com/
      Melisa Ramos-Palermo, PhD candidate at Rice University. Expert in Italian, Spanish, and Mexican Baroque and writes about Catholic religious art like Marian images and various saints.
      Delilah Montoya, Houston-based artist and professor at The University of Houston.  Expert in Mexican-American art. http://www.delilahmontoya.com/

The discussion will begin with a 30 minute artist talk by Rigoberto A. Gonzalez, and open up into a panel discussion about how and why artists have grappled with issues of cultural violence and crisis through the beauty of art both historically and in the contemporary moment. The talk will identify the historical art references from the Italian, Spanish, and Mexican Baroque periods within Rigoberto Gonzalez’s paintings and question what role the Mexican-American artist plays in society in a time of crisis or war.  How has the contemporary situation in the borderlands of northern Mexico changed Texas and Mexican-American artists' view of their neighboring country? And how has the increased violence changed their relationship to the border?

Rigoberto A. Gonzalez

Born in 1973 in Reynosa Tamaulipas, Mexico, Gonzalez lives in southeast Texas near the Rio Grande in the City of Harlingen.  He holds a B.F.A. from The University of Texas at Pan America in 1999 and an M.F.A. from the New York Academy of Art in 2004.  Gonzalez’s work has been exhibited at the The Stanlee and Gerald Rubin Center for the Visual Arts, El Paso, TX (2011), Texas Biennial, Austin, TX (2011), Las Cruces Museum of Art, Las Cruces, NM (2010), Roswell Museum and Art Center, Roswell, NM (2009), Harlingen Heritage Museum, Harlingen, TX (2008), Art House, McAllen, TX (2006), Casa de la Cultura, Reynosa Tamaulipas, Mexico (2006) and Richardson Art Gallery, The University of Texas at Brownsville, TX (2005). Rigoberto A. Gonzalez has completed artist residencies at the Roswell Artist Residency Program, Roswell, New Mexico (2008/09) and Rancho del Cielo, University of Texas at Brownsville and Texas Southmost College (2004), and received grants from the National Association of Latino Arts and Culture (2009/10). He is represented by Art House in McAllen, TX

Art League Houston Gallery Hours
Weekdays, 9:00 a.m. - 5:00 p.m. and Saturday from 11:00 a.m. - 5:00 p.m. Closed on Sunday. Gallery Exhibitions are always FREE

Location
1953 Montrose Blvd between West Gray and Westheimer.  Next to Texas Art S

1 comentario:

Casas en mcallen dijo...

The blog is really very sad everyone doing fighting each other that not really true.